Afera przy prywatyzacji Fabryki Wagon S.A. (2002)

[Powrót do afer III RP]

Afera przy prywatyzacji Fabryki Wagon S.A.

Prywatyzacja Fabryki Wagon S.A. miała miejsce w 2002 roku. Zakłady zajmowały się budową i remontem wagonów oraz lokomotyw. Zostały włączone do Programu Powszechnej Prywatyzacji, a ich akcje przekazano NFI. NFI Hetman ogłosił przetarg na sprzedaż 33% akcji. Został on jednak zamknięty przed terminem, a jako nabywcę wybrano szwajcarską spółkę Partner Marketing AG, która miała powiązania z inwestorami słowackimi. Okazało się, że firma ta nie posiada uprawnień do zakupu więcej niż 25% akcji, wniosła więc o rozwiązanie umowy.

NFI Hetman zgodził się na rozwiązanie umowy i jednocześnie na podzielenie akcji pomiędzy Partner Marketing AG., która miała otrzymać 24% akcji oraz jej warszawską spółkę-córkę Partner Group Sp. z o.o., której miało przypaść 9% akcji. Nie zostało przeprowadzone ponowne postępowanie przetargowe. Tymczasem Tetrawagon AG posiadała już 19,29% akcji Fabryki Wagon S.A., które zakupiła od NFI Jupiter. Tetrawagon AG posiadała powiązania z Partner Marketing AG, w ten sposób tzw. „grupa słowacka”, czyli osoby kontrolujące szwajcarskie spółki zdobyła pakiet kontrolny Fabryki Wagon S.A. – 52,29% udziałów.

Majątek Fabryki Wagon S.A. został w dużej części wytransferowany do stworzonej przez Słowaków szwajcarskiej spółki Fabryka Wagon Holding AG. Działo się tak poprzez umowy dotyczące m.in. pośrednictwa spółki szwajcarskiej w zakupie materiałów do produkcji wagonów czy pośrednictwa i działań marketingowych. Spółce Fabryka Wagon Holding AG płacono za pośrednictwo, ale nie doprowadziła ona do podpisania żadnego nowego kontraktu. Przez półtora roku działalności „grupy słowackiej” pogarszały się wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Wreszcie 11 września 2003 roku została ogłoszona upadłość Fabryki Wagon S.A.

Dodaj komentarz